17 sie 2023

Jak zrozumieć nastolatka Aneta Stępień-Proszewska recenzja

Jak zrozumieć nastolatka 

Aneta Stępień-Proszewska recenzja

*

Dziś chcę Wam przedstawić kolejną perełkę z rodziny Natuli.”Jak zrozumieć nastolatka”  napisana została przez trenerkę która zajmuje się  komunikacją miedzy nastolatkami i rodzicami. Jest również coachem i terapeutą.  A nade wszystko ważne jest dla niej empatyczne porozumienie.

Publikacja pokazuje nam co się dzieje z naszym uroczym dzieckiem podczas procesu dorastania. Kiedy już przerobiliśmy bunt dwu i trzylatka ;) teraz czeka nas nowe wyzwanie. Dorastanie jest jednym z trudniejszych okresów w życiu młodego człowieka. To czas kiedy zmienia się nie tylko ciało ale również umysł. Uczucia biorą górę, nieskoordynowane ruchy nie pomagają a pryszcz na czole może zburzyć harmonię. Ciekawa jestem swoją drogą czy pamiętacie jak to było u Was… Ja pamiętam, że nie bardzo rozumiałam co się ze mną dzieje. Byłam zła bez konkretnego powodu, wkurzały mnie rzeczy kt dotychczas lubiłam. I tak faktycznie jest. Trudno opisać całą przygodę jaką jest dojrzewanie. Jeśli od strony „medycznej” wszystko można rozpisać. Co robią hormony i inne neutrony, to trudniej jednoznacznie opisać co dzieje się w głowie młodego człowieka.

Autorka krok po kroku przedstawia nam cały proces. Najpierw poznajemy historyczne metody wchodzenia w dorosłość, później oswajamy się z cielesną zmianą naszych pociech i płciową tożsamością. Po drodze zahaczamy o bunt nastolatka i miejsce dla rodzica w nowej przestrzeni. Gdzie jest miejsce na relacje i jak dążyć do porozumienia a jak unikać czy rozwiązywać konflikty. To że będą jest pewne. Dlatego warto wiedzieć jak rozmawiać z emocjonalnym nastolatkiem. Co zrobić kiedy jednak dojdzie do złamania relacji i trudnej sytuacji. Jak na nowo odbudować bliskość. Na końcu autorka podaje kilka przepisów na konkretne problemy. Np. kiedy dziecko „ciągle siedzi na telefonie”. ;)

Podobają mi się wnioski z książki. Ja jak zawsze zaznaczyłam sporo miejsc do których z pewnością wrócę. Są też takie które są dla mnie pomocne już teraz. Jedno wiem że książka zbudowana jest na rzetelnej wiedzy oraz doświadczeniu. A to chyba dwa kluczowe czynniki które powinny decydować o wyborze takiej publikacji.

W dzisiejszym świecie w którym coraz więcej zagrożeń ale również  trudności ( lockdown, wojna) młodzież czuje się jeszcze bardziej rozdarta. Ten okres dojrzewania jest często dodatkowo podkręcony przez social media. W tym miejscu rodzice muszą spełniać rolę ostoi i kotwicy oraz  zbudować zaufanie z dzieckiem. Dlatego ta publikacja jest niezwykle ważna oraz aktualna. To bardzo rzeczowy poradnik. Nastawiony na osiągnięcie porozumienia poprzez miłość i empatię, zrozumienie drugiego człowieka. Refleksje są celne i prowadzą do wypracowania dobrych i bezpiecznych ścieżek.

Rozdziały podzielone są tematycznie. Lubię kiedy słowa klucze wyeksponowane są grubszą czcionką. Lubię tabelki, wypunktowania i zaznaczenia – dzięki temu wygodniej mi się czyta i łatwiej odnajduję interesującą mnie treść. Każdy z 10 rozdziałów kończy się ćwiczeniami dla rodzica, czyli pytaniami przygotowanymi do refleksji i doświadczeniem. Jak to co przeczytamy wpływa na mnie, jak mogę to użyć w praktyce, co dalej z tym zrobić. Pojawiają się również jak w całej serii rodzicielskiej sympatyczne ilustracje. Całość opakowana  jest w twardą oprawę. Wiadomo książka ma pracować i być używana więc nawet jej wykonanie jest na najwyższym poziomie. 

Za możliwość przeczytania książki dziękuję wydawnictwu Natuli.

#wspolpracareklamowa

*

Pani KoModa  


 

 

2 komentarze:

Miło mi, że masz ochotę podzielić się ze mną swoimi myślami. Dziękuję!